Розвиток мовлення у дошкільнят: як розвинути правильне та грамотне мовлення?
Про те, як розвинути правильне та грамотне мовлення у дошкільнят, розповіла фахівець Інклюзивно-ресурсного центру № 6 Печерського району м. Києва Олена Лабунець.
Дитина самостійно вчиться говорити. Вона чує слова від батьків та інших родичів, а згодом намагається їх повторити. Від моменту вимови перших слів до чіткого мовлення з логічно побудованими реченнями проходить кілька років. На розвиток мовлення дитини-дошкільника впливають різні чинники. Так, батьки часто пхають у руки чаду гаджет з мультфільмами або іграми, а потім б'ють на сполох перед школою або навіть у початкових класах, коли виникають явні проблеми з мовленням. Але важливо знати, що краще займатися на регулярній основі, щоб сприяти розвитку правильного та грамотного мовлення.
Що впливає на розвиток мовлення дитини?
Кожна дитина має індивідуальні особливості, але виділяється чотири основні фактори, що впливають на розвиток мовлення дитини-дошкільника:
Особливості будови мовленнєвого апарату.
Певні вроджені порушення можуть негативно впливати на вимову. Деякі аномалії педіатр або неонатолог може помітити ще при першому огляді після народження, а інші виявляються лише до 3 років, коли виявляються відхилення у зв’язному мовленні.
Фізіологія.
На мовлення дошкільника впливає і фізіологічний розвиток, особливо дрібна моторика. Ігри з дрібними предметами, ліплення та інші заняття допомагають швидко та чітко заговорити.
Взаємодія з людьми. Постійні розмови з родичами допомагають розвитку мовлення та збагаченню словникового запасу. Не можна сюсюкатися! Всі слова важливо вимовляти чітко і правильно, щоб малюк навчався відразу їх правильно вимовляти.
Емоційний чинник.
Дитині важливо відчувати емоційний зв'язок із батьками. Вона усміхнулася, слід усміхнутися у відповідь, як, втім, відповідати будь-які інші дії. Так у сім'ї формується сприятливий психологічний клімат, а тому дитина правильно розвивається у всіх напрямках.
Фізіологічні відхилення можна коригувати за допомогою спеціальних вправ або хірургічних втручань, але не менш важливим є контакт батьків з малюком, загальна ситуація в сім'ї, психологічна обстановка.
Найбільш поширені проблеми розвитку мовлення у дошкільнят.
У багатьох дітей дошкільного віку спостерігаються такі труднощі та відхилення розвитку мовлення:
Недостатній запас слів.
Красиве розвинене мовлення неможливе без достатнього словникового запасу. Зазвичай до 5-6 років дитина знає до 3000 слів, а до 7 років його словниковий запас збільшується ще на 500 слів. Цього достатньо для спілкування з дорослими на рівних, ведення розмови на будь-які теми.
Проблеми при побудові діалогу. Необхідно будувати зрозумілі та розгорнуті питання, давати короткі чи докладні відповіді. Якщо дитина не вміє ставити питання, у неї можуть виникнути труднощі у спілкуванні.
Фразове мовлення.
Прості речення норма для дітей 2-3 років. Під час зростання словниковий запас збільшується, а дитина вчиться будувати складні речення. Якщо до 5 років говорить реченнями з 2-3 слів, це привід звернутися до фахівця.
Труднощі зі складанням монологу.
Щоб навчитися вести грамотні монологи, дітям потрібно вчитися переказувати. До 4 років ця навичка не потрібна, але у віці 5-7 років дитина повинна вміти розповісти історію, що сталася з нею, або переказати казку. Це також допомагає розвинути усне мовлення. За відсутності цієї навички у школярів виникають проблеми з навчанням.
Неможливість наведення аргументів.
Важливо вміти доводити свою думку. І хоча ця навичка складна, вона допомагає комунікації дитини, адаптації в колективі. За її відсутності збільшується ризик розвитку комплексів, виникнення труднощів із успішністю.
Проблеми з вимовою звуків та погана дикція.
Якщо дитина відвідує дитячий садок, на порушення звуковимови звертають увагу вихователі, логопед. Інакша справа з «домашніми» дітьми, з якими ніхто не займається дикцією. У початкових класах неправильна вимова звуків може позначитися процесі навчання і призвести до появи комплексів, труднощів з комунікацією.
Зверніть увагу!
Щоб зрозуміти, чи є у дошкільника проблеми з мовленням, можна зробити невеликий тест. Попросіть його розповісти історію, яка з ним сталася сьогодні чи вчора. Оцініть розповідь, які слова використовує дитина, відмінки та відмінювання, послідовність.
Якщо дитина має проблеми з мовленням, важливо не відкладати візит до логопеда. Своєчасне звернення до фахівця дозволяє коригувати наявні порушення та запобігти труднощам у навчанні у школі.