Інклюзивно-ресурсний центр № 6 провів моніторинг динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами у закладах освіти Печерського району
Метою моніторингу стало визначення динаміки розвитку кожної дитини з особливими освітніми потребами, вивчення стану реалізації завдань індивідуальної програми розвитку, стану організації освітнього процесу в ЗДО та ЗЗСО Печерського району м. Києва.
Моніторинг проводився за такими напрямами:
1. Рекомендовані ІРЦ напрямки корекційно-розвиткової роботи та їх реалізація.
2. Реалізація рекомендацій фахівців ІРЦ педагогічним працівникам та батькам дитини з ООП.
3. Забезпечення додаткових освітніх та соціальних потреб дитини з ООП (підтримка асистентом вчителя (вихователя), підтримка асистентом дитини).
4. Наявність індивідуального навчального (освітнього) плану.
5. Оформлення індивідуальної програми розвитку відповідно вимог.
6. Проблемні питання, які потребують розгляду та опрацювання.
Аналізуючи протоколи результатів, було встановлено, що рекомендована Інклюзивно-ресурсним центром № 6 корекційно-розвиткова робота відповідає індивідуальним особливостям та можливостям дітей з особливими освітніми потребами.
Упродовж 2022-2023 навчального року фахівцями ІРЦ №6 регулярно проводились зустрічі із командами психолого-педагогічного супроводу кожної дитини з ООП.
На засіданнях команд супроводу було обговорено результати засвоєння навчальної програми та корекційно-розвивальної роботи з учнями та вихованцями з ООП за 2022-2023 навчальной рік, труднощі та шляхи їх подолання. Розглядались шляхи адаптації середовища навчальних закладів, навчальних матеріалів, прийомів та способів подання навчальної програми з врахуванням індивідуальних особливостей психофізичного розвитку кожної дитини з ООП.
Аналізуючи тісну співпрацю із командами психолого-педагогічного супроводу дітей, які знаходяться на інклюзивній формі навчання, можна зазначити, що досягнення позитивних результатів можливе лише за умови тісної взаємодії та ефективної роботи всіх учасників освітнього процесу.
У процесі проведення моніторингу було виявлено, що у закладах освіти було також враховано потреби кожної дитини з ООП, які протягом навчання можуть змінюватися, адаптація простору, психологічні чинники та інше.
Аналізуючи організацію інклюзивного навчання в закладах освіти Печерського району м. Києва, готовність педагогів, думку батьків, моніторинг реалізації ІПР було встановлено відповідність пріоритету вибору цілей для кожної дитини з ООП. На першому місці безпека життя дитини, безпека – понад усе. Друге, на що було звернено увагу, – система комунікації дитини, як з дорослими, так і з дітьми. Третє, і не менш важливе – це навички самообслуговування, академічні навички дитини з ООП.
Тісна співпраця фахівців ІРЦ № 6 з асистентами, вчителями та вихователями інклюзивних класів/груп відбувається під час спілкування, консультування щодо питань, які виникли, у методичній підтримці, поширенням відповідних, до потреб чи запиту, матеріалів у соціальній групі у фейсбук, проведенням різноманітних заходів.
У 2023 році фахівцями ІРЦ № 6 було проведено серію навчально-практичних семінарів, під час яких розглядались та обговорювались найоптимальніші умови створення індивідуальної програми розвитку дітей дошкільного та шкільного віку.
Фахівці ІРЦ № 6 взаємодіють із батьками дітей з ООП, яким надають консультативну підтримку з питань організації інклюзивного навчання, враховуючи індивідуальні потреби дітей з ООП, сімейні обставини, мотивують на позитивний розвиток дитини. Мотивують батьків до активної участі в освітньому процесі їхньої дитини.
Із результатів моніторингово дослідження, можна надати рекомендації закладам освіти для впровадження якісного інклюзивного навчання:
– продовжити систематичне обговорення питань стосовно інтегрованого та інклюзивного навчання на нарадах, семінарах;
– співпрацювати з представниками реабілітаційних центрів, соціальних служб, медичних установ;
– відвідування педагогами заходів, на яких розглядаються питання щодо особливостей організації навчально-виховного процесу для дітей з особливими освітніми потребами;
– включати в плани методичних об’єднань питання щодо специфіки роботи з дітьми з особливими потребами;
– зробити добірку спеціальних програм та підручників, наочних та дидактичних матеріалів, підшивки газет, журналів, що можуть стати корисними ресурсами для адаптації та модифікації навчальних програм до потреб та можливостей дітей з особливими освітніми потребами.
За матеріалами Інклюзивно-ресурсного центру № 6