«В системі сучасної освіти для формування розвиненої та самодостатньої особистості важливе місце має зайняти морально-духовне виховання» - Микола Кулеба
Уповноважений Президента з прав дитини переконаний – кожну дитину держава має забезпечити комплексом послуг, необхідним для комфортного навчання та особистісного розвитку, адже якісна освіта – одна з основних складових на шляху досягнення європейських стандартів забезпечення прав дітей. На цьому Микола Кулеба наголосив під час Всеукраїнської науково-практичної конференції «Особистісний розвиток дітей та молоді в інноваційно орієнтованому освітньому середовищі», організованої Інститутом проблем виховання Національної академії педагогічних наук України.
Серед головних питань, які піднімались під час конференції були: виховання дітей та молоді в умовах урбанізованого середовища, соціокультурний контекст особистісного розвитку дітей та молоді, виховання підростаючої особистості в різних соціальних інституціях, а також – міжнародні та вітчизняні орієнтири забезпечення прав дитини.
Микола Кулеба озвучив головні пріоритети, які мають лягти в основу подальшої державної політики в сфері захисту прав дітей, а саме: подолання бідності, створення стандартів безпеки дитини, розвиток інфраструктури та соціальних послуг для дітей, реформування інтернатних закладів.
Особливу увагу Уповноважений приділив питанню забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами. «За даними Міністерства охорони здоров’я, загальна кількість дітей з інвалідністю складає понад 150 тис. дітей. В той же час, лише дещо більше 2 тис. дітей охоплені інклюзивним навчанням, тобто мають можливість навчатись у звичайних школах разом із здоровими дітьми. Сьогодні в загальноосвітніх навчальних школах відсутні відповідні педагогічні кадри, школи не забезпечені необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання, більшість вчителів та батьків не готові прийняти дитину з інвалідністю. До потреб дітей з обмеженими можливостями непристосована й інфраструктура навчальних закладів: із 17121 загальноосвітнього навчального закладу архітектурну доступність до другого і вище поверху мають лише 91, доступні до першого поверху - 76,2% навчальних закладів», - повідомив Микола Кулеба.
У цьому контексті потрібно прискорити роботу над новою редакцією Закону України «Про освіту» і передбачити в ньому конкретні норми, які б гарантували дитині, не залежно від її стану здоров’я, фізичного та розумового розвитку, місця проживання, можливість здобувати якісну освіту і при цьому проживати з батьками, а не в інтернатному закладі, вважає Уповноважений. Нове законодавство про освіту покликане викорінити систему інституційного догляду і виховання дітей та наблизитись до європейських стандартів у підходах забезпечення освітою дітей з особливими потребами.
Джерело: Джерело: Адміністрації Президента України