Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Печерська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Право на звернення

Опубліковано 18 липня 2014 року о 12:17

Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їх прав на звернення. Єдиною метою звернення є акцентування уваги відповідних органів і посадових осіб на необхідності розв’язати проблеми, що зачіпають суспільні інтереси або інтереси конкретної особи.

До основних прав, наданих державою громадянам, крім невід’ємних (на життя, здоров’я, честь і гідність) можна віднести право на свободу слова, зборів, власності, політичні права, право на звернення тощо. Так, статтею 40 Конституції України передбачено право громадян звертатися до органів державної влади і місцевого самоврядування та встановлено обов’язок органів влади та посадових осіб розглядати звернення й надавати обґрунтовані відповіді.

Отже, право на звернення є важливим засобом захисту та однією з організаційно-правових гарантій дотримання прав і свобод громадян.

Що включає в себе право на звернення?

Право на звернення включає в себе дві складові.

По-перше, звернення громадян є однією з форм участі населення в державному управлінні, у вирішенні державних і суспільних справ. За допомогою права на звернення громадяни мають можливість активного впливу на діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування.

По-друге, це спосіб відновлення порушеного права громадянина. Це право здійснюється шляхом звернення громадян до органів державної влади у вигляді скарг, заяв і клопотань щодо відновлення своїх порушених прав і захисту законних інтересів.

Які є форми звернень громадян?

Статтею 3 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) визначено кілька форм звернень.

Так, під зверненням громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюється порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також думки щодо врегулювання суспільних відносин й умов життя громадян, правових основ державного чи громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави й суспільства.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією України й чинним законодавством їхніх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, об'єднань громадян, підприємств, посадових осіб.

Які є основні вимоги до звернення?.

У зверненні, адресованому органам або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених питань, мають міститися:

- прізвище, ім’я, по батькові заявника;

- місце проживання заявника;

- викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви, скарги, прохання чи вимоги;

- підпис заявника;

- дата.

Слід зазначити, що звернення може бути викладене громадянином усно (наприклад, викладене громадянином і записане посадовою особою під час особистого прийому) або письмово (наприклад, надіслане поштою чи передане громадянином особисто або через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформленні відповідно до чинного законодавства).

Отже, звернення оформлене без дотримання вимог зазначених у статті 5 Закону, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через 10 днів від дня його надходження.

Які звернення не підлягають розгляду?

Не підлягають розгляду і вирішенню звернення у разі, якщо:

- звернення не підписане автором;

- у зверненні відсутні дані про місце проживання;

- звернення, з якого неможливо встановити авторство;

- повторні звернення (отримане одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішене по суті);

- скарги, терміни для подання яких закінчилися;

- звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Якою має бути мова звернень?

Важливим є питання застосування мови звернення. Законом визначено, що громадяни мають право звертатися до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, посадових осіб українською чи іншою мовою, прийнятною для сторін.

Особистий прийом громадян.

Важливим заходом реалізації конституційного права громадян на звернення є також особистий прийом громадян.

Особистий прийом громадян проводиться в усіх органах та установах юстиції, а також за місцем роботи та проживання населення тими керівниками та посадовими особами органів та установ, які мають право приймати рішення з питань, що входять до їхньої компетенції.

Усі звернення громадян, подані на особистому прийомі, реєструються в загальному порядку. Якщо вирішити порушені в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі неможливо, воно розглядається в тому ж порядку, що й письмове звернення.

Про результати розгляду звернення громадянину повідомляється письмово або усно, за бажанням громадянина.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux