Екологічне маркування та сертифікація – запорука майбутнього успіху підприємства
Екологічне маркування є одним з ринкових інструментів досягнення цілей державної екологічної політики, зокрема щодо формування в суспільстві екологічних цінностей і засад сталого споживання та виробництва.
Закон України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року» визначає екологічне маркування як один з інструментів досягнення безпечного для здоров’я людини стану навколишнього середовища.
Що таке екологічне маркування?
Екологічне маркування (англ. Environmental label, Ecolabel) – твердження, у якому зазначені екологічні аспекти певного продукту, засобу, матеріалу чи виробу (надалі – товару), послуги або об’єкта будівництва
Екологічні маркування можуть бути наведені у вигляді фраз, символу чи зображення на етикетці або пакуванні, у технічній документації, рекламних матеріалах тощо та має на меті інформувати споживача в стислій і доступній формі про перевірені та підтверджені екологічні характеристики або переваги об’єкта маркування.
Сфера застосування дуже широка – від продуктів харчування, промислових товарів, будматеріалів до об’єктів нерухомості та послуг. Загальні принципи, методи та вимоги до застосування встановлені міжнародними стандартами серії ISO 14020 «Екологічні маркування та декларації». Ця серія стандартів упроваджена до української національної системи стандартизації шляхом тотожного перекладу і має пряме застосування (серія ДСТУ ISO 14020).
Орієнтуючись на продукцію, позначену екологічним маркуванням, споживач робить свідомий вибір на користь продукції з поліпшеними характеристиками щодо її впливів на довкілля та здоров’я протягом життєвого циклу.
Під впливом споживчого попиту та конкурентного середовища виробники змушені досягати вимог добровільних екологічних стандартів і системно працювати над поліпшенням екологічних характеристик продукції, удосконалюючи технологію та модернізуючи виробництво.
В свою чергу, споживач,обираючи більш безпечну продукцію, хоче бути впевнений у тому, що задекларована виробником «екологічність» відповідає
дійсності. Тому він надасть перевагу у виборі саме сертифікованої продукції.
Для підприємства сертифікація теж важлива, серед основних причин, за якими підприємству знадобитися сертифікація можна назвати, такі як:
- поліпшення іміджу в області виконання природоохоронних вимог (в тому числі природоохоронного законодавства);
- економія енергії і ресурсів, які в подальшому можна направити на природоохоронні заходи за рахунок більш ефективного управління ними;
- збільшення оціночної вартості основних фондів підприємства;
- бажання завоювати ринки "зелених" продуктів;
- поліпшення системи управління підприємством;
- залучення висококваліфікованої робочої сили та ін.
Екологічно сертифікована продукція, позначена екологічним маркуванням, більш ефективна з погляду споживання ресурсів та управління відходами. Процеси її виробництва мають найменші впливи на довкілля.
Таким чином екологічне маркуваннята сертифікація є одним з надійних інструментів переходу до сталого виробництва через споживчий попит та запорука майбутнього успіху підприємства.
Підготовлено за матеріалами Центру екологічної сертифікації та маркування.