Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Печерська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Єдиний соціальний внесок на загальнообов’язкове державне страхування. Питання-відповіді:

Опубліковано 11 квітня 2014 року о 10:52

1.Днем сплати ЄСВ вважається

Фахівці ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві  нагадують, що платники єдиного внеску, які сплачують ЄСВ нарахований за календарний місяць, за найманих працівників, мають сплати ЄСВ не пізніше 20-го числа наступного місяця, а фізичні особи-підприємці, які сплачують єдиний внесок щоквартально мають розрахуватись за ЄСВ до 20-го числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄСВ.

Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку. Платники, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв’язку.

Днем сплати єдиного внеску вважається:

- у разі перерахування сум ЄВ з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів;

-  у разі сплати ЄВ готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі;

- у разі сплати ЄВ в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

У разі несвоєчасної або не повної сплати ЄСВ до платника застосовуються фінансові санкції передбачені чинним законодавством, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та веденні обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

Порядок обчислення і сплати єдиного внеску регламентовано Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08 липня 2010 №2464-VI зі змінами та доповненнями.

2. Особливості подання звітності з ЄСВ до органів доходів і зборів

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві  повідомляє, що наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 №454 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.09.2013 за № 1628/24160) затверджено Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Звіт до органів доходів і зборів подається страхувальником або відповідальною особою страхувальника за місцем взяття на облік в органах доходів і зборів в один із таких способів:

- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису відповідальних осіб у порядку, визначеному законодавством;

- на паперових носіях, завірених підписом керівника страхувальника та скріплених печаткою (за наявності), разом з електронною формою на електронних носіях інформації;

- на паперових носіях, якщо у страхувальника кількість застрахованих осіб не більше п'яти.

3. Звіт, надісланий поштою, не вважається поданим?

Електронна форма звіту до органів доходів і зборів формується страхувальником з використанням спеціалізованого програмного забезпечення, актуальні версії якого безкоштовно надаються в органі доходів і зборів за місцем взяття на облік та розміщені на офіційному веб-порталі Міністерства доходів і зборів України.

Звіт на паперовому носії заповнюється українською мовою в друкованому вигляді або кульковою ручкою із синім або чорним чорнилом друкованими літерами без помарок та виправлень. У разі незаповнення того чи іншого рядка звіту через відсутність операції цей рядок прокреслюється.

Звіти про суми нарахованого єдиного внеску необхідно надавати до Центру обслуговування платників податків за місцем взяття на облік як платників єдиного внеску.

Платники Печерського району звіт подають за адресою: вул. Лєскова, 4 телефон консультанта-модератора: 201-89-04.

4. Яким чином подати звіт по ЄСВ електронною формою?

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві  нагадує, про можливість подання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Для подання податкової звітності в електронному вигляді безкоштовні посилені сертифікати відкритих ключів можна отримати у столичних відділеннях Акредитованого центру сертифікації ключів, які діють у кожному Центрі обслуговування платників податків м. Києва.

Столичні відділення АЦСК надають як юридичним, так і фізичним особам наступні послуги електронного цифрового підпису:

- реєстрація заявників;

- надання у користування надійних засобів електронного цифрового підпису;

- допомога при генерації відкритих та особистих ключів;

- обслуговування посилених сертифікатів ключів заявника;

- надання послуг фіксування часу;

- консультативні послуги за зверненнями підписувачів тощо.

     З вирішення питань щодо нарахування та сплати єдиного соціального внеску, платникам Печерського району  слід звернутись до Центру обслуговування платників за адресою: вул. Лєскова, 4 телефон консультанта-модератора: 201-89-04.

5. На суми коштів, які були внесені до статутного фонду та повертаються фізичним особам – засновникам у зв’язку із ліквідацією підприємства, ЄСВ не нараховується!

ДПІ у Печерському  районі ГУ Міндоходів у м. Києві повідомляє, що відповідно до абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців).

Обов’язок нараховувати, утримувати та сплачувати ЄСВ за найманих працівників покладено на роботодавців.

Підприємства та інші юридичні особи не є роботодавцями для фізичних осіб – засновників даних юридичних осіб, а фізичні особи – засновники, відповідно, не перебувають у трудових відносинах з підприємствами, засновниками яких вони є, а отже, у такому випадку, не є платниками ЄСВ.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 7 Закону № 2464 базою нарахування ЄСВ для підприємств, установ та організацій, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, є сума нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України ”Про оплату праці”.

Так як майно та суми коштів, попередньо внесених до статутного фонду, які у разі ліквідації (реорганізації, перепрофілювання) підприємства повертаються засновникам, не є складовою заробітної плати, то вартість такого майна та кошти не є базою нарахування ЄСВ.

6.  Винагороди отримані згідно з договорами доручення, є базою нарахування та утримання ЄВ.

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у  м.Києві  повідомляє, що  відповідно до абз. 2 п. 1 частини 1 ст. 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі Закон – № 2464) платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ) є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

     Базою нарахування ЄВ для вище зазначених платників відповідно до п. 1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464 є сума нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

     Договір доручення регулюється статтею 1000 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435 – IV (із змінами і доповненнями)(далі - ЦКУ), згідно з якою за договором одна сторона (повірений) зобов’язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії та за своїми ознаками належить до групи договорів у сфері доручення (глава 68 ЦКУ), що є характерною ознакою договорів про надання послуг (глава 63 ЦКУ).

     Враховуючи вищезазначене, винагороди отримані згідно з договорами доручення, є базою нарахування та утримання ЄВ.

7.       Звільнення від сплати ЄВ для працюючих на підприємстві пенсіонерів законодавством не передбачено

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у  м.Києві  повідомляє, що  сплата єдиного внеску на обов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ) регулюється Законом України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 2464).

    Згідно п. 2 частини 1 ст. 4 Закону № 2464 працівники, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях, в інших юридичних особах, утворених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання є платниками ЄВ.

     Платники ЄВ зобов’язані своєчасно та в повному обсязі нараховувати і сплачувати ЄВ (п.1 частина 2 ст. 6 Закону № 2464).

     Звільнення від сплати ЄВ для працюючих на підприємстві пенсіонерів законодавством не передбачено.

8.   Розмір ЄСВ,який застосовують всеукраїнські громадські організації інвалідів

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у  м.Києві  повідомляє, що відповідно до частини 14 ст. 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року № 2464-VI зі змінами та доповненнями (далі Закон - № 2464) єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ) для підприємств та організацій всеукраїнських громадських організацій інвалідів, в яких кількість інвалідів становить не менш як 50 відс. загальної чисельності працюючих, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить не менш як 25 відс. суми витрат на оплату праці, встановлюється у розмірі 5,3 відс. визначеної п.1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування ЄВ.

    Базою нарахування ЄВ для платників, зазначених у п. 1 частини 1 ст. 4 Закону № 2464, є, зокрема, сума нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці» (абз. перший п. 1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464).

     ЄВ для найманих працівників встановлюється у розмірі 3,6 відс. визначеної п. 1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування ЄВ.

     Отже, всеукраїнські громадські організації інвалідів, в яких кількість інвалідів становить не менш як 50 відс. загальної чисельності працюючих, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить не менш як 25 відс. суми витрат на оплату праці, нараховують ЄВ на суми нарахованої заробітної плати у розмірі 5,3 відс. та утримують ЄВ із заробітної найманих працівників – у розмірі 3,6 відсотка.

9.   Розмір ЄСВ, який застосовують установи, організації, які виплачують допомогу особам по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у  м.Києві  повідомляє, що відповідно до абз. сьомого п. 1 частини 1 ст. 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) є роботодавці – підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, - для осіб, зазначених у пунктах 9 - 14 цієї частини.
     Пунктом 13 частини 1 ст.4 Закону № 2464 визначено, що платниками ЄВ є особи, які відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

     ЄВ для платників, зазначених в абзаці сьомому п. 1 частини 1 ст. 4 Закону № 2464 (крім військових частин та органів, які виплачують грошове забезпечення особам, зазначеним у п. 9 частини 1 ст. 4 Закону №2464), встановлюється у розмірі 33,2 відс. визначеної абзацом другим пункту 1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування ЄВ (абз. другий частини 6 ст. 8 Закону № 2464).

     Згідно з абз. другим п. 1 частини 1 ст.7 Закону № 2464 ЄВ для платників, зазначених в абз. сьомому п. 1 частини 1 ст. 4 Закону № 2464, нараховується, зокрема, на суму допомоги або компенсації відповідно до законодавства.

     Відповідно до абз. третього п. 1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464 нарахування та сплата ЄВ за платників, зазначених, зокрема, у п.13 частини 1 ст. 4 Закону № 2464, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету в порядку, встановленому КМУ, але не менше мінімального страхового внеску за кожну особу .

     Платники, зазначені, зокрема, у п. 13 частини 1 ст. 4 Закону № 2464, звільняються від сплати ЄВ із сум отриманих ними грошового забезпечення, допомоги або компенсації (частина 1 ст. 8 Закону № 2464).

     Отже, установи, організації нараховують ЄВ на суму допомоги особам по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 33,2 відс., але не менше мінімального страхового внеску за кожну особу, та не утримують ЄВ із зазначених сум.

10.  Розмір ЄСВ,який застосовують юридичні особи при нарахуванні допомоги по вагітності та пологах працюючим інвалідам.

    ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у  м.Києві  повідомляє, що відповідно до п. 1 частини 1 ст. 7 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) єдиний внесок на загальнообовязкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) для платників, зазначених в абзаці сьомому п. 1 частини 1 ст. 4 Закону № 2464, зокрема, підприємств, установ, організацій, які використовують найману та працю та виплачують, зокрема, допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами, нараховується на суму допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.
     Пунктом 3.11 розділу ІIІ Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄВ на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства доходів і зборів від 09.09.2010 № 455, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.09.2013 за № 1622/24154, визначено, що для підприємств, установ і організацій, у яких працюють інваліди, ЄВ встановлюється відповідно до Закону у розмірі 8,41 відс. суми нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та суми оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами для працюючих інвалідів.

     Платниками ЄВ є, зокрема, особи, які перебувають у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами і отримують допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами (п. 11 частини 1 ст. 4 Закону № 2464).

     ЄВ для платників, зазначених у п. 11 частини 1 ст. 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 2 відс. суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами. (частина 12 ст. 8 Закону № 2464).

     Отже, роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи нараховують єдиний внесок на суми нарахованої допомоги по вагітності та пологах працюючим інвалідам у розмірі 8,41 відс. та утримують із зазначених сум ЄВ у розмірі 2 відсотка.

  11. Перерахунок ЄСВ у разі зміни  класу професійного  ризику виробництва в середині року

   ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у  м.Києві  повідомляє, що відповідно до ст. 47 Розділу ІІІ Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) визначення класу професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності здійснюється Фондом соціального страхування від нещасних випадків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
     У разі зміни виду економічної діяльності підприємства Фонд соціального страхування від нещасних випадків відповідно змінює належність цього підприємства до класу професійного ризику виробництва. Зміна класу професійного ризику здійснюється один раз на рік за результатами роботи страхувальника за минулий календарний рік. Новий клас професійного ризику встановлюється з початку поточного року.

     Згідно з п. 4.8 розділу IV наказу Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 455 «Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2013 року за № 1622/24154, у разі зміни у встановленому законодавством порядку класу професійного ризику виробництва платник за період з дати встановлення нового класу професійного ризику та розміру єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ) самостійно здійснює перерахунок єдиного внеску.

     Самостійно обчислену суму в результаті перерахунку (різниця між нарахованою сумою ЄВ по розміру, встановленому раніше, та нарахованою сумою ЄВ по встановленому розміру за зазначений період) платник відображає у звіті про нараховані суми єдиного внеску, який подається ним за звітний період.

     Таким чином, у разі зміни класу професійного ризику виробництва в середині року платник здійснює перерахунок ЄВ за період з 01 січня поточного року до дати встановлення нового класу професійного ризику.

12. Єдиний внесок на заробітну плату нерезидентів, які працюють у представництвах іноземних компаній не нараховується!

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві  нагадує, що дія Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов’язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Платники єдиного внеску визначені у частині 1 статті  4 Закону № 2464. Зокрема, відповідно до пункту 1 та пункту 6 частини 1 статті 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є дипломатичні представництва і консульські установи іноземних держав, філії, представництва та інші відокремлені підрозділи іноземних підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), розташовані на території України, громадяни України та особи без громадянства, які працюють у дипломатичних представництвах і консульських установах іноземних держав, філіях, представництвах, інших відокремлених підрозділах іноземних підприємств, установ та організацій (зокрема, міжнародних), розташованих на території України.

Разом з тим, іноземні громадяни, які працюють в представництвах іноземних підприємств, розташованих на території України, не віднесені Законом № 2464 до платників єдиного внеску та не підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.

Отже, враховуючи зазначене, єдиний внесок на заробітну плату фізичних осіб – нерезидентів представництвами іноземних держав, розташованих на території України, не нараховується та не утримується.

13. За порушення правил звітування з ЄСВ – штраф

Фахівці  ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві  попереджають платників ЄСВ про адміністративну відповідальність.

Згідно зі статтею 26 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування» посадові особи платників ЄСВ несуть адміністративну відповідальність за:

  • порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску;
  • неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо єдиного внеску;
  • подання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі, інших відомостей, передбачених Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування».

У цих випадках згідно з чинним законодавством передбачено штраф від двадцяти до тридцяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян (340 – 510 грн.). А повторне (протягом року) вчинення таких дій особою, яка вже була раніше притягнута до адміністративної відповідальності, загрожує штрафом від тридцяти до сорока неоподаткованих мінімумів доходів громадян (510 – 680 грн.).

Для того, щоб уникнути зайвих хвилювань та незручностей, пов’язаних з поданням звітності на паперових носіях, спеціалісти ДПІ у Печерському район ГУ Міндоходів у м. Києві нагадують про можливість подання звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування засобами електронної комунікації в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

14. Єдиний соціальний внесок –звітні періоди.

ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві  нагадує, що звіт з єдиного соціального внеску до органів доходів і зборів подається страхувальниками щомісячно протягом 20 календарних днів, що настають за останнім днем звітного місяця.

Фізичні особи – підприємці (в тому числі ті, що обрали спрощену систему оподаткування), які не використовують працю найманих працівників, формують та подають звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом. Звітним періодом є календарний рік.

Звертаємо увагу, що фізичні особи – підприємці - платники єдиного податку першої та другої групи  повинні подати податкову декларацію платника єдиного податку протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного  року

Платники єдиного податку третьої - шостої груп подають податкову декларацію платника єдиного податку  у строк, встановлений для квартального податкового періоду, тобто протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу.

15. Фізичним особам — підприємцям про ЄСВ у разі переходу на загальну систему оподаткування

Фізичні особи — підприємці, які перейшли зі спрощеної системи оподаткування на загальну, подають податкову декларацію за результатами звітного кварталу, в якому відбувся такий перехід. Нарахування і сплата сум авансових платежів з єдиного внеску здійснюється на підставі такої квартальної декларації.

Нагадаємо, що фізичні особи — «спрощенці» зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок. Проте такі платники можуть сплачувати єдиний внесок у вигляді авансового платежу в розмірі, який самостійно визначили, до 20 числа кожного місяця поточного кварталу. При цьому суми єдиного внеску, сплачені у вигляді авансових платежів, враховуються платником при остаточному розрахунку, який здійснюється ним за календарний квартал до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

Фізичні особи — підприємці, які обрали загальну систему оподаткування, сплачують за себе єдиний внесок протягом року до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня, до 15 листопада у вигляді авансових платежів в розмірі 25 відсотків річної суми єдиного внеску, обчисленої від суми, визначеної податковими органами для сплати авансових сум податку на доходи фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності. При цьому, суми єдиного внеску, сплачені у вигляді авансових платежів, ураховуються платником при остаточному розрахунку, який здійснюється ним за календарний рік до 10 лютого наступного року на підставі даних річної податкової декларації, та не можуть бути меншими за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

Порядок нарахування та сплати платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування затверджений наказом Міндоходів України «Про затвердження Інструкції про Порядок нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 09.09.2013 № 455.

16. Фізичні особи підприємці, які також є найманими працівниками не звільняються від сплати єдиного соціального внеску

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування та члени сімей цих осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності.

ЄВ для фізичних осіб – підприємців, які працюють за спрощеною системою оподаткування нараховується на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе та членів сім’ї, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄВ, встановленої цим Законом. При цьому щомісячна сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за кожну особу. Така норма встановлена пунктом 3 частини 1 статті 7 Закону № 2464.

Для фізичних осіб – підприємців, які працюють на загальних підставах, базою оподаткування є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб та сума доходу, що розподіляється між членами сім’ї фізичних осіб – підприємців, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності. При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток), як це передбачено пунктом 2 частини 1 статті 7 Закону № 2464.

Разом з тим, згідно пункту 5 частини 1 статті 1 Закону №2464 мінімальний страховий внесок – це сума ЄВ, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця.

Згідно частини 11 статті 8 Закону № 2464 для фізичних осіб – підприємців встановлена обов’язкова ставка єдиного внеску, що дорівнює 34,7 відс. бази нарахування.

Відповідно до частини 4 статті 4 Закону № 2464 право на звільнення від сплати ЄВ за себе мають фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності, які обрали спрощену систему оподаткування, за умови, що вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

Таким чином, не звільняються від сплати ЄВ фізичні особи – підприємці, які поряд із здійсненням підприємницької діяльності є найманими працівниками (застрахованими особами).

Виключенням є тільки фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності, які обрали спрощену систему оподаткування, є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

17. Сплата єдиного внеску фізичними особами – підприємцями на спрощеній системі оподаткування

Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачено, що платниками єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування є, зокрема, фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

Фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

Зауважимо, що платники можуть сплачувати єдиний внесок у вигляді авансового платежу в розмірі, який самостійно визначили, до 20 числа кожного місяця поточного кварталу. При цьому суми єдиного внеску, сплачені у вигляді авансових платежів, ураховуються платником при остаточному розрахунку, який здійснюється ним за календарний квартал до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

18.Відображаємо в звітності ЄСВ зміну прізвища застрахованої особи

    Зміна прізвища застрахованої особи відображається в таблиці 5 «Відомості про трудові відносини осіб» додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 454 (далі Порядок № 454), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 вересня 2013 року за № 1628/24160, а саме:

     верхня строка – старе призвіще, ім’я, по-батькові ЗО (графа 10), дата закінчення (графа 11);
     нижня строка – нове призвіще, ім’я, по-батькові ЗО (графа 10), дата початку (графа 11).
     Дата закінчення та початку проставляються відповідно до внутрішнього наказу (розпорядження) підприємства про зміну прізвища працівника.

19.Терміни сплати штрафної санкції по ЄСВ

     Відповідно до абз. другого п. 14 ст. 25 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464), суми пені та штрафів, передбачених Законом № 2464, підлягають сплаті платником єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом десяти робочих днів після надходження відповідного рішення.

20.  Процедура застосування штрафної санкції по ЄСВ.

    Відповідно до п. 7.1 розділу VІI наказу Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 455 «Про затвердження Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2013 року за № 1622/24154 (далі – Інструкція № 455) за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) до платників, на яких згідно із Законом покладено обов’язок нараховувати, обчислювати та сплачувати ЄВ, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.
     За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) до платників ЄВ, визначених підпунктами 1 - 4 пункту 2.1 розділу II Інструкції № 455 накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 9 до Інструкції № 455.

     Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних карток особових рахунків платників.

     При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення після сплати (погашення) у повному обсязі недоїмки окремо за кожний період, за який сплачується ЄВ, незалежно від кількості випадків сплати за вказаний період.
     За несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату суми ЄВ одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄВ (авансових платежів), накладається штраф у розмірі 10 відсотків таких несплачених або несвоєчасно сплачених сум (п.п. 5 п. 7.2 розділу VІІ Інструкції № 455).

     При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій за формою згідно з додатком 12 до Інструкції № 455.

     Розрахунок зазначеної штрафної санкції здійснюється за даними акта перевірки.
     На суму недоїмки платнику ЄВ нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу(п. 7.5 розділу VІІ Інструкції № 455).
     Нарахування пені починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

     Рішення про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених, зокрема, пунктами 7.2 та 7.5 розділу VІІ Інструкції № 455, за наслідками розгляду акта та інших матеріалів про порушення приймає начальник відповідного органу доходів і зборів або його заступник. Рішення приймається за встановленою формою у двох примірниках (п. 7.7 розділу VІІ Інструкції № 455).

     Перший примірник рішення протягом трьох робочих днів із дня його винесення надсилається платнику у порядку, встановленому для надсилання вимог, або вручається під підпис керівнику або головному бухгалтеру платника, банку чи фізичній особі – платнику ЄВ.

     Другий примірник залишається в структурному підрозділі, на який покладено обов’язки з організації контролю за надходженням сум єдиного внеску та інших платежів до органів доходів і зборів. Надіслані (вручені) рішення про застосування фінансових санкцій реєструються в журналі обліку рішень за формою згідно з додатком 15 Порядку № 455. Нумерація рішень провадиться в журналі, починаючи з першого номера, у межах календарного року.

     Рішення про нарахування пені та застосування штрафів вважається надісланим (врученим) юридичній особі або відокремленому підрозділу, якщо його передано службовій особі такого платника ЄВ під підпис або надіслано листом з повідомленням про вручення.
     Рішення про нарахування пені та застосування штрафів вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено особисто такій фізичній особі або її законному представникові чи надіслано листом на її адресу за місцем проживання або останнього відомого її місце перебування з повідомленням про вручення.
     Якщо платник на день надсилання йому органом доходів і зборів рішення про нарахування пені та застосування штрафів не повідомив в установленому порядку про зміну місцезнаходження (місця проживання), рішення вважається належним чином врученим навіть у разі його повернення як такого, що не знайшло адресата.
     У разі коли неможливо вручити платнику ЄВ рішення про нарахування пені та застосування штрафів поштою у зв’язку з його відсутністю за місцезнаходженням (службових осіб платника ЄВ за його місцезнаходженням), відмовою службових осіб платника ЄВ прийняти рішення, рішення про нарахування пені та застосування штрафів вважається врученим платнику ЄВ у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.

     Рішення органу доходів і зборів про нарахування пені та/або застосування штрафів є виконавчим документом (п. 7.10 Інструкції № 455).

     У разі якщо платник ЄВ отримав рішення про нарахування пені та/або застосування штрафів і не сплатив зазначені в них суми протягом десяти робочих днів, а також не оскаржив це рішення чи не повідомив у цей строк відповідний орган доходів і зборів про його оскарження, таке рішення передається для виконання органу державної виконавчої служби або до органів Державної казначейської служби України (п. 7.11 Інструкції № 455).
     Суми штрафів та нарахованої пені, застосованих за порушення порядку та строків нарахування, обчислення і сплати ЄВ, стягуються в тому самому порядку, що і суми недоїмки із сплати ЄВ (п. 7.12 Інструкції № 455).

     Суми штрафів та нарахованої пені включаються до вимоги про сплату недоїмки, якщо їх застосування пов’язано з виникненням та сплатою недоїмки.

     Строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується (п. 7.13 Інструкції № 455).

21.  Відповідальність до страхувальника при виправлені помилок у звіті щодо сум нарахованого ЄВ, якщо вони не пов`язані із заниженням сум ЄВ, не передбачено.

    Законом України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) передбачено відповідальність за донарахування органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) у вигляді штрафу у розмірі 5 відс. зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відс. суми донарахованого ЄВ (п. 3 частини 11 ст.25 Закону № 2464).

     Відповідальності до страхувальника при виправлені помилок у звіті щодо сум нарахованого ЄВ, якщо вони не пов`язані із заниженням сум ЄВ, Законом № 2464 не передбачено.

22. Випадки,коли заповнюється  таблиця 4 додатка 5 звіту щодо сум нарахованого ЄСВ

 Таблицю 4 «Наявність підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства» додатка 5 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 454 (далі - Порядок № 454), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 вересня 2013 року за № 1628/24160, заповнюють платники єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування - страхувальники:
     фізичні особи - підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, формують та подають до органів доходів і зборів звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, наступного за звітним періодом (п. 3.2 Порядку № 454);
     фізичні особи, які забезпечують себе роботою самостійно - займаються незалежною професійною діяльністю, або особами, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід безпосередньо від цієї діяльності, за умови, що такі особи не є найманими працівниками чи підприємцями, самі за себе формують та подають до органів доходів і зборів звіт один раз на рік до 1 травня року, наступного за звітним періодом.

     Згідно з п. 4.13 Порядку № 454 таблиця 4 додатка 5 до Порядку № 454 формується та подається страхувальниками в разі визначення страхувальниками періодів (строків) трудової або іншої діяльності, що відповідно до законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, зараховуються при визначенні права на відповідну пенсію, а також періоди страхового стажу, не пов’язані з трудовою та/або професійною діяльністю.
     Якщо в страхувальника відсутні робочі місця, робота на яких зараховується до спеціального стажу, таблиця 4 додатка 5 не формуються і не подаються до органу доходів і зборів.

     Код підстави для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства зазначається у вигляді восьмирозрядного коду, що складається з чотирьох частин.
     Для кодування підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства використовуються серійно-порядкові коди із Довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до порядку № 454).

23. Яким чином виправити помилки в таблиці 6 додатка 4  звіту щодо сум нарахованого ЄСВ якщо при поданні звіту суми відпускних за звітний та майбутній періоди були відображені загальною сумою.

     Відповідно до п. 4.9 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 454 (далі – Порядок № 454) таблиця 6 додатка 4 до цього Порядку призначена для формування страхувальником у розрізі кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу) у звітному місяці.
     Графа 10 «Код типу нарахувань» заповнюється страхувальником лише у випадках, передбачених переліком кодів типу нарахувань 1 - 12.

     Суми, нараховані за дні щорічних та додаткових відпусток, вносяться до графи «Загальна сума нарахованої заробітної плати (доходу) (усього з початку звітного місяця)» із зазначенням відповідного місяця тільки в сумі, що припадає на дні відпустки у цьому місяці, з кодом типу нарахувань 10.

     Суми, що припадають на дні відпустки наступних місяців, включаються до поля наступних місяців і відображаються в окремих рядках за першим рядком з кодом типу нарахувань 10.

     Якщо страхувальником було допущено помилку в реквізитах (крім сум), що стосується страхувальника або застрахованої особи, - подаються скасовуючі документи. Зміни в сумах нарахованої заробітної плати або доходу та у зв’язку з цим нарахованих сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ) за звітний місяць при формуванні і поданні скасовуючих документів не допускаються (п. 5.5 розділу V Порядку № 454). У разі коли страхувальником були допущені помилки, зазначені в пункті 5.5 цього розділу, страхувальник повинен сформувати та подати разом зі звітом за поточний звітний період звіт за попередній період, який містить: перелік таблиць звіту, відповідну таблицю зі статусом - скасовуюча - з відомостями, які були помилкові, на одну або декількох застрахованих осіб та відповідну таблицю зі статусом - початкова - із зазначеними правильними відомостями на одну або декількох застрахованих осіб. Звіт, сформований для виправлення помилок за попередні звітні періоди, не повинен містити таблиць 1 - 4 додатка 4 до цього Порядку (п. 5.7 розділу V Порядку № 454).

     Отже, якщо в таблиці 6 додатка 4 звіту щодо нарахованих сум ЄВ помилково відображено в одному рядку загальною сумою відпускні за звітний та майбутній періоди, то страхувальник повинен сформувати та подати разом зі звітом за поточний звітний період звіт за попередній період, який містить: перелік таблиць звіту, таблицю 6 додатка 4 звіту зі статусом «скасовуюча» з помилковими відомостями за найману особу щодо якої зроблено помилку та відповідну таблицю зі статусом «початкова» із правильними відомостями за зазначену особу (відомості з рядками, в яких звідображаються дані про суми заробітної плати без коду типу нархувань та суми відпускних з кодом типу нарахувань 10 за звітний та майбутній періоди ов окремих рядках). При цьому загальна сума нарахованої заробітної плати та відпускних не змінюються. Звіт, сформований для виправлення даної помилки за попередній звітний період, не містить таблиць 1 - 4 додатка 4 звіту щодо нарахованих сум ЄВ.

                                                     ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м.Києві


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux