Єдиний соціальний внесок
1. Чи може інша ЮО.ФОП або ФО сплатити грошове зобов’язання по ЄВ за інших осіб?
Відповідь: Відповідно до частини 4 ст. 8 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Платник ЄВ зобов’язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (п. 1 частини 2 ст. 6 Закону № 2464).
У разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники ЄВ зобов’язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених ст. 25 Закону № 2464 (частина 2 ст. 9 Закону № 2464).
У випадках повної ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи, визнання її безвісно відсутньою, недієздатною, оголошення померлою та відсутності осіб, які відповідно до Закону № 2464 несуть зобов’язання із сплати ЄВ, сума недоїмки підлягає списанню (частина 7 ст. 25 Закону № 2464).
Згідно частини 8 ст. 25 Закону № 2464 у разі ліквідації юридичної особи - платника ЄВ або втрати платником з інших причин статусу платника ЄВ сума недоїмки сплачується за рахунок коштів та іншого майна платника. У такому разі відповідальними за погашення недоїмки є:
- ліквідаційна комісія - щодо юридичної особи - платника ЄВ, що ліквідується;
- юридична особа - щодо утворених нею філії, представництва або іншого
відокремленого підрозділу - платника ЄВ, що ліквідується.
У разі недостатності у платника ЄВ коштів та іншого майна для сплати недоїмки відповідальними за її сплату є:
- засновники або учасники юридичної особи - платника ЄВ, що ліквідується, якщо згідно із законом вони несуть повну чи додаткову відповідальність за її зобов’язаннями;
- юридична особа - щодо утворених нею філії, представництва та іншого відокремленого підрозділу - платника ЄВ, що ліквідується;
- правонаступники юридичної особи - платника ЄВ, що ліквідується.
У разі злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення платника ЄВ зобов’язання із сплати недоїмки покладаються на осіб, до яких відповідно до законодавства перейшли його права та обов’язки.
Передача платниками ЄВ своїх обов’язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством (частина 9 ст. 25 Закону № 2464).
Таким чином, юридична особа, фізична особа – підприємець або фізична особа не може сплатити грошове зобов’язання по ЄВ за інших осіб.
2. Яким чином помилково сплачені суми ЄВ можливо повернути або зарахувати в рахунок майбутніх платежів ЄВ?
Відповідь: Відповідно до п. 4 Порядку зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування або повернення помилково сплачених коштів, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 450 (далі – Порядок № 450), повернення коштів здійснюється у випадках:
- надміру або помилково сплачених сум єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ), безпідставно стягнених сум ЄВ та/або застосованих фінансових санкцій або інших коштів (далі – кошти) на відповідний рахунок органу доходів і зборів, відкритий в органі Казначейства за балансовим рахунком 3719;
- помилкової сплати сум ЄВ та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок органу доходів і зборів.
До сум помилково сплачених коштів не включаються суми авансових платежів нараховані та сплачені під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується ЄВ.
Пунктом 5 Порядку № 450 визначено, що повернення коштів у випадках, передбачених п. 4 Порядку № 450 (окрім випадку надходження до органу доходів і зборів рішення суду про визнання безпідставним стягнення ним з юридичних і фізичних осіб сум ЄВ та/або застосованих фінансових санкцій), здійснюється виключно на підставі заяви платника про повернення надміру або помилково сплачених коштів (далі - заява), яка подається в довільній формі до органу доходів і зборів.
У заяві обов’язково зазначаються: найменування платника (суб’єкта господарювання); код ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи; реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер), або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті); місцезнаходження та номер контактного телефону; причини повернення коштів; сума коштів, що підлягає поверненню; напрям перерахування коштів із зазначенням реквізитів рахунка одержувача коштів.
До заяви платник обов’язково додає оригінал або завірену ним копію розрахункового документа (квитанцію, платіжне доручення тощо), який підтверджує сплату коштів на рахунок відповідного органу доходів і зборів.
Структурний підрозділ органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування ЄВ, одержавши від платника заяву, у строк не більше п’яти робочих днів проводить перевірку викладених у ній даних та, у разі необхідності, вимагає від платника та його посадових осіб надання додаткових документів, інформації та пояснень (п. 6 Порядку № 450).
У разі наявності у платника ЄВ заборгованості зі сплати ЄВ або фінансових санкцій за іншими рахунками, повернення надміру або помилково сплачених коштів здійснюється після погашення платником такої заборгованості.
У разі відмови в задоволенні заяви, платнику ЄВ структурним підрозділом органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування ЄВ, надається (надсилається) повідомлення за підписом посадової особи органу доходів і зборів із зазначенням причин відмови.
У разі задоволення заяви, заява з відміткою про підтвердження повернення надміру або помилково сплачених коштів структурного підрозділу органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування ЄВ, передається до координаційно-моніторингового підрозділу для підготовки висновку.
Координаційно-моніторинговий підрозділ органу доходів і зборів у строк не більше ніж три робочих дні з дня отримання заяви з відміткою структурного підрозділу органу доходів і зборів, на який покладено функцію адміністрування ЄВ, про підтвердження повернення надміру або помилково сплачених коштів, на підставі даних інтегрованих карток платників готує висновки за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 450, та два примірники Реєстру висновків про повернення надміру або помилково сплачених коштів (далі – Реєстр висновків) за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку № 450. Висновки реєструються в журналі обліку висновків про повернення надміру або помилково сплачених коштів ЄВ за формою, наведеною у додатку 3 до Порядку № 450, та протягом одного робочого дня від дати реєстрації передаються до підрозділів фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку органу доходів і зборів згідно з Реєстром висновків для підготовки розрахункових документів (п. 7 Порядку № 450).
Підрозділ фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку органу доходів і зборів на підставі висновку у строк не пізніше ніж три робочі дні з дня отримання Реєстру, до якого включено такий висновок, здійснює повернення надміру або помилково сплачених коштів з рахунку, на який їх було сплачено, шляхом оформлення розрахункових документів та направлення їх відповідним органам Казначейства (п. 8 Порядку № 450).
Органи Казначейства на підставі розрахункових документів органу доходів і зборів перераховують кошти за належністю за рахунок поточних надходжень за день з відповідних рахунків органу доходів і зборів.
Повернення коштів здійснюється на рахунки платників ЄВ, відкриті в банках або органах Казначейства, зазначені в заяві платника. Платникам, які сплатили кошти готівкою, повернення коштів здійснюється на рахунки, вказані у заяві платника.
Згідно із абзацом першим п. 9 Порядку № 450 помилково сплачені суми ЄВ та/або застосованих фінансових санкцій на невідповідний рахунок органу доходів і зборів перераховуються шляхом оформлення підрозділом фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку органу доходів і зборів розрахункового документа про перерахування коштів на відповідний рахунок органу доходів і зборів за заявою платника не пізніше двох робочих днів з дня надходження висновку, зазначеного у п. 7 Порядку № 450.
У разі помилкової сплати сум ЄВ та/або застосованих фінансових санкцій на рахунок органу доходів і зборів, в якому платник не перебуває на обліку, такі кошти перераховуються шляхом оформлення підрозділом фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку органу доходів і зборів розрахункового документа про перерахування коштів на відповідний рахунок органу доходів і зборів, у якому платник перебуває на обліку, за заявою платника не пізніше двох робочих днів з дня надходження висновку, зазначеного у п. 7 Порядку № 450 (абзац другий п. 9 Порядку № 450).
У разі неможливості здійснення повернення одноразово загальної суми, підрозділ фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку здійснює повернення частковими сумами шляхом оформлення відповідних розрахункових документів (абзац другий п. 10 Порядку № 450).
Згідно з п. 3 Порядку № 450 у випадку помилкової сплати сум ЄВ на відповідні не бюджетні рахунки за балансовим рахунком «3719» органами доходів і зборів здійснюється зарахування помилково сплачених сум ЄВ у рахунок майбутніх платежів за тим самим рахунком відповідно до встановленого розміру ЄВ в порядку календарної черговості виникнення зобов’язань платника з цього платежу.
3.Чи передбачена відповідальність до ФОП на загальній системі оподаткування за несплату або несвоєчасну сплату ЄВ ( у тому числі авансових платежів)
Відповідь: Відповідно до п. 4 частини 1 ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) фізичні особи - підприємці визначені платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ).
Згідно п. 2 частини 1 ст. 7 та частини 11 ст. 8 Закону № 2464 ЄВ для зазначених платників (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування) нараховується у розмірі 34,7 відс. суми доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.
Відповідно до абзацу першого п.п. 2 п. 4.5 розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства доходів і зборів України від 09 вересня 2013 року № 455 (далі – Інструкція № 455), зареєстрованим в Міністерстві юстиції 19 вересня 2013 року за № 1622/24154, фізичні особи - підприємці, які застосовують загальну систему оподаткування, сплачують ЄВ протягом року до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада у вигляді авансових платежів в розмірі 25 відсотків річної суми єдиного внеску, обчисленої від суми, визначеної органами доходів і зборів для сплати авансових сум податку на доходи фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності.
Суми ЄВ, сплачені у вигляді авансових платежів, ураховуються платником при остаточному розрахунку, який здійснюється ним за календарний рік до 10 лютого наступного року, на підставі даних річної податкової декларації (абзац другий п.п. 2 п. 4.5 розділу IV Інструкції № 455).
За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄВ орган доходів і зборів застосовує до платників ЄВ штрафні санкції у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум (п. 2 частини 11 ст. 25 Закону № 2464).
Згідно з частинами 10 та 13 ст. 25 Закону № 2464 на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Отже, Інструкцією № 455 передбачено сплату фізичними особами – підприємцями на загальній системі оподаткування авансових платежів по ЄВ. При цьому, штрафні санкції за несплату авансових платежів до зазначених платників органами доходів і зборів не застосовуються.
Відповідальність у вигляді штрафних санкцій за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄВ може застосовуватися лише до річного періоду, тобто у разі несплати підприємцем на загальній системі оподаткування єдиного внеску до 10 лютого року, наступного за звітним, до нього застосовуються штрафні санкції у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
4. Що є базою нарахування ЄВ для військових частин при виплаті грошового забезпечення особам, які проходять строкову військову службу?
Відповідь: Відповідно до абз. сьомого п. 1 частини першої ст. 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) є роботодавці – підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, - для осіб, зазначених у пунктах 9 - 14 цієї частини.
Пунктом 12 частини 1 ст.4 Закону № 2464 визначено, що платниками ЄВ є особи, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, інших утворених відповідно до закону військових формуваннях, Службі безпеки України, органах Міністерства внутрішніх справ України та службу в органах і підрозділах цивільного захисту.
ЄВ для платників, зазначених в абзацу сьомому п. 1 частини 1 ст. 4 Закону № 2464 нараховується, зокрема, на суму грошового забезпечення (абзац другий п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464).
Отже, базою нарахування ЄВ для військових частини є сума грошового забезпечення, що виплачується особам, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, Службі безпеки України, органах Міністерства внутрішніх справ України та в органах і підрозділах цивільного захисту.
5. Чи є базою нарахування ЄВ сума підйомної допомоги, що виплачується при переїзді на нове місце служби військовослужбовцям, які проходять військову службу, за контрактом, а також тим, які перебувають на кадровій військовій службі?
Відповідь: Відповідно до абзацу сьомого п. 1 та п. 9 частини 1 ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - ЄВ) є роботодавці, зокрема військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, - для осіб, зазначених у пунктах 11, 12 цієї частини; військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби), особи рядового і начальницького складу.
Абзацом другим п. 1 частини 1 ст. 7 Закону № 2464 визначено, що об’єктом нарахування ЄВ для платників, зазначених в абз. 7 п. 1 частини 1 ст. 4 цього Закону, є сума грошового забезпечення.
Згідно з частиною шостою ст. 7 Закону № 2464 нарахування ЄВ за платників, зазначених у п. 9 частини 1 ст. 4 цього Закону, здійснюється платниками, зазначеними у п. 1 частини 1 ст. 4 цього Закону, за рахунок сум, на які ЄВ нарахований.
Відповідно до ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі – Закон № 2011) до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
При переїзді військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, а також тих, хто перебуває на кадровій військовій службі, на нове місце військової служби в інший населений пункт, у зв’язку з призначенням на військову посаду, зарахуванням до військового навчального закладу, термін навчання в якому становить не менше шести місяців, або у зв’язку з передислокацією військової частини їм виплачується підйомна допомога в розмірі місячного грошового забезпечення на військовослужбовця і 50 відс. місячного грошового забезпечення на кожного члена сім’ї військовослужбовця, який переїжджає з ним на нове місце військової служби (п. 1 частини 3 ст. 91 Закону № 2011).
Складові грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу визначені постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». Перелік додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, МВС, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Управління державної охорони, СБУ, Служби зовнішньої розвідки та інших розвідувальних органів визначений у додатках 25 – 28 зазначеної постанови.
При цьому, суми, виплачені відповідно до п. 1 частини 3 ст. 91 Закону № 2011, до зазначеного переліку видів грошового забезпечення не відносяться.
Отже, не є базою нарахування ЄВ сума підйомної допомоги, що виплачується при переїзді на нове місце служби військовослужбовцям, які проходять військову службу за контрактом, а також тим, хто перебуває на кадровій військовій службі.
ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві