До уваги платників! Питанн-відповіді:
1.На яких осіб розповсюджується вимога щодо сплати військового збору?
Відповідь: Платниками військового збору є:
- фізична особа — резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи;
- фізична особа — нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні;
- податковий агент.
Зазначений перелік осіб наведено в пункті 162.1 статті 162 Податкового кодексу України відповідно до підпункту 1.1 пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України.
2. За якою ставкою необхідно обчислювати суму військового збору?
Відповідь: Ставка військового збору становить 1,5% від об’єкта оподаткування відповідно до підпункту 1.3 пункту 16 прим. 1 підрозділу 10 Розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Військовий збір було впроваджено з 03 серпня 2014 року в зв’язку з набранням чинності Закону України від 31 липня 2014 року № 1621 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів".
3. Які форми реєстраційних документів Міністерством фінансів України було оновлено?
Відповідь: Відповідно до наказу Міністерства фінансів України № 462 «Про внесення змін до Порядку обліку платників податків і зборів», що набрав чинності з 6 червня 2014 року Мінфін оновив такі форми реєстраційних документів:
- Довідка про взяття на облік платника податків (форма №4-ОПП);
- Довідка про зняття з обліку платника податків (форма №12-ОПП);
- Заява для юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів (форма №1-ОПП);
- Заява про реєстрацію постійного представництва нерезидента в Україні як платника податку на прибуток (форма №1-РПП);
- Реєстраційна заява для самозайнятих осіб (форма №5-ОПП);
- Заява про ліквідацію або реорганізацію платника податку (форма №8-ОПП);
- Довідка про відсутність заборгованості з податків і зборів (форма №22-ОПП).
Також запроваджено спрощену процедуру перереєстрації кримських платників податків, а саме:
1) прийом заяв та документів від кримських платників податків, а також постановка їх на облік здійснюються не пізніше наступного робочого дня з дня отримання відомостей з Єдиного державного реєстру або заяв від платників податків;
2) платників податків, які змінили місцезнаходження/місце проживання до набрання чинності зазначеного наказу і не були взяті на облік за новим місцезнаходженням, відповідні контролюючі органи ставлять на облік протягом двох днів після набрання наказом чинності.
4. В якій валюті можна здійснити інвестиції?
Відповідь: Статтею 2 Закону України «Про режим іноземного інвестування» передбачено, що іноземні інвестиції можуть здійснюватись у вигляді іноземної валюти, що визнається конвертованою Національним банком України та валюти України - відповідно до законодавства України.
Нагадуємо, що порядок іноземного інвестування в Україну встановлено Положенням про порядок іноземного інвестування в Україну, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 10.08.0 року №280.
Відповідно до пункту 2.1 вищезазначеного документа у разі здійснення інвестицій в Україну у грошовій формі іноземний інвестор має право відкрити інвестиційний рахунок та перерахувати на нього іноземну валюту із-за кордону, здійснювати продаж іноземної валюти з інвестиційного рахунку та зараховувати на інвестиційний рахунок кошти в гривнях, отримані від продажу іноземної валюти, для подальшого здійснення іноземної інвестиції.
5. Питання: Який порядок визначення відповідності платника ПДВ критеріям для отримання автоматичного бюджетного відшкодування?
Відповідь: Критерії, яким повинні відповідати платники ПДВ для отримання автоматичного бюджетного відшкодування, визначені пункту 200.19 статті 200 розділу V Податкового кодексу України.
Згідно з пункту 200.20 статті 200 розділу V Податкового кодексу порядок визначення відповідності платника податку критеріям, зазначеним у пункті 200.19 цієї статті, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику. Визначення відповідності платника податку зазначеним критеріям проводиться в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подачі звітності.
Порядок визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.12.2013 року № 781.
Отже, визначення відповідності платника ПДВ критеріям, яким такі платники ПДВ повинні відповідати для отримання автоматичного бюджетного відшкодування, проводиться в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подачі звітності.
6. В якому порядку платнику податку може бути відшкодовано податок на додану вартість у автоматичному режимі?
Відповідь: Згідно з нормами Податкового кодексу України платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті, подали відповідну заяву та відповідають критеріям, визначеним у пункті 200.19 статті 200 Податкового кодексу, мають право на автоматичне бюджетне відшкодування податку.
Автоматичне бюджетне відшкодування здійснюється за результатами камеральної перевірки, яка проводиться протягом 20 календарних днів, наступних за граничним терміном отримання податкової декларації, та відповідно до вимог, визначених статтею 76 Податкового кодексу.
Контролюючий орган зобов’язаний протягом трьох робочих днів після закінчення перевірки надати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає автоматичному відшкодуванню з бюджету.
Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, надає платнику податку суму автоматичного бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом трьох операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.
Посадові особи контролюючих органів служби та органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в разі порушення визначених у пункті 200.18 статті 200 Податкового кодексу країни термінів відшкодування несуть відповідальність відповідно до закону.
Для отримання права на автоматичне бюджетне відшкодування сум податку на додану вартість платник податку повинен одночасно відповідати критеріям, визначеним пункту 200.19 статті 200 Податкового кодексу. Тобто, це ті платники податків, які:
- не перебувають у судових процедурах банкрутства відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»;
- юридичні особи та фізичні особи - підприємці включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і до цього реєстру стосовно них не внесено записів про:
а) відсутність підтвердження відомостей;
б) відсутність за місцезнаходженням (місцем проживання);
в) прийняття рішень про виділ, припинення юридичної особи, підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
г) визнання повністю або частково недійсними установчих документів чи змін до установчих документів юридичної особи;
ґ) припинення державної реєстрації юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця та стосовно таких осіб відсутні рішення або відомості, на підставі яких проводиться державна реєстрація припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- здійснюють операції, до яких застосовується нульова ставка (питома вага яких протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів (місяців) сукупно становить не менше 40 відсотків загального обсягу поставок (для платників податку з квартальним звітним періодом - протягом попередніх чотирьох послідовних звітних періодів));
- загальна сума розбіжностей між податковим кредитом, сформованим платником податку за придбаними товарами/послугами та податковими зобов'язаннями його контрагентів, в частині постачання таких товарів/послуг, що виникла протягом попередніх трьох послідовних календарних місяців, не перевищує 10 відсотків заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування;
- у яких середня заробітна плата не менше ніж у два з половиною рази перевищує мінімальний встановлений законодавством рівень у кожному з останніх чотирьох звітних податкових періодів (кварталів), встановлених розділом IV Податкового кодексу;
мають один з наступних критеріїв:
а) або чисельність працівників, які перебувають у трудових відносинах з такими платниками податку, перевищує 20 осіб у кожному з останніх чотирьох звітних податкових періодів (кварталів), встановлених розділом IV Податкового кодексу;
б) або має основні фонди для ведення задекларованої діяльності, залишкова балансова вартість яких на звітну дату за даними податкового обліку перевищує суму податку, заявлену до відшкодування за попередні 12 календарних місяців;
в) або рівень визначення податкового зобов'язання з податку на прибуток до сплати до бюджету (відношення сплаченого податку до обсягів отриманих доходів) є вищим від середнього по галузі за підсумками останнього звітного (податкового) року;
- не мають податкового боргу;
Критерії оцінки платника, відповідність яким надає такому платнику податку право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування сум ПДВ, побудовані на аналізі даних його звітних показників та наявної податкової інформації.
Пунктом 200.20 статті 200 Податкового кодексу передбачено, що визначення відповідності платника податку зазначеним критеріям проводиться в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подачі звітності.
Відповідно до пункту 200.21 статті 200 Податкового кодексу у разі невідповідності за висновком контролюючого органу платника податку визначеним цією статтею критеріям та відсутності в такого платника права на автоматичне бюджетне відшкодування податку контролюючий орган зобов’язаний протягом 17 календарних днів після граничного терміну подачі звітності повідомити платника податку про відповідне рішення та надати детальні пояснення і розрахунки за критеріями, значення яких не дотримано. Відповідне рішення може бути оскаржене платником податку у встановленому порядку.
Якщо контролюючий орган у встановлений термін не надіслав платнику податку зазначеного повідомлення, вважається, що такий платник відповідає критеріям для одержання права на автоматичне бюджетне відшкодування податку.
7. Яким чином у фізичних осіб - підприємців здійснюється облік трудових відносин з найманими працівниками?
Відповідь: Відповідно до статей 24 і 24 прим.1 Кодексу законів про працю України, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.01 № 260, було затверджено форму трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю та Порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою.
Цей Порядок поширюється на фізичних осіб, які використовують найману працю: фізичних осіб - підприємців та фізичних осіб, які використовують найману працю, пов’язану з наданням послуг (кухарі, няньки, водії тощо).
Укладений у письмовій формі трудовий договір між працівником і фізичною особою у трьох примірниках фізична особа повинна подати на реєстрацію до державної служби зайнятості за місцем свого проживання у тижневий строк з моменту фактичного допущення працівника до роботи.
Записи про реєстрацію та зняття з реєстрації трудового договору дають право фізичній особі внести записи до трудової книжки працівника про прийняття та звільнення його з роботи (пункту 14 Порядку).
Пунктом 297.3 статті 297 Податкового кодексу України платник єдиного податку виконує передбачені Податковим кодексом функції податкового агента у разі нарахування (виплати, надання) оподатковуваних податком на доходи фізичних осіб доходів на користь фізичної особи, яка перебуває з ним у трудових або цивільно-правових відносинах.
При цьому, облік найманих працівників фізична особа – підприємець повинна вести самостійно з додержанням умови перебування на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності щодо граничної кількості найманих працівників у відповідній групі платників єдиного податку.
8. Чи виникають у підприємства податкові зобов’язання з акцизного податку у разі отримання авансової оплати за вироблені на митній території України підакцизні товари?
Відповідно до норм Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов’язань щодо підакцизних товарів, вироблених на митній території України, є дата їх реалізації особою, яка їх виробляє, незалежно від цілей і напрямів подальшого використання таких товарів, крім випадків, зазначених у статтях 225 та 229 Податкового кодексу України.
Згідно з визначенням, наведеним у підпункті 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України реалізація підакцизних товарів – це будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини.
Отже, враховуючи зазначене, на дату отримання сум попередньої оплати (авансу) за договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовим договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, що передбачає відвантаження підакцизних товарів (продукції), у тому числі з давальницької сировини, податкові зобов’язання у платника акцизного податку не виникають. Податкові зобов’язання з акцизного податку у такому випадку виникають на дату реалізації таких підакцизних товарів.
9. Яким чином виправити помилку в декларації акцизного податку за декілька попередніх періодів та які додатки при цьому необхідно подати?
Відповідь: Відповідно до положень статті 50 Податкового кодексу України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку. Нагадаю, що Форму декларації акцизного податку і Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку затверджено наказом ДПА України від 24.12.2010 року №1030.
У разі самостійного виявлення платником акцизного податку помилок (до початку його перевірки контролюючим органом), що містяться у раніше поданій декларації, такий суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок за формою декларації акцизного податку, в якій передбачається, в залежності від виду підакцизних товарів, декларування виправлених податкових зобов’язань у відповідних розділах А, Б, В та Г. Про належність такого розрахунку до уточнюючого робиться відповідна відмітка у графі 1 загальної частини декларації акцизного податку.
Разом з уточнюючою декларацією, незалежно від того, впливає зміст уточнень на підсумкову суму податкових зобов’язань чи ні, обов’язково надається розрахунок суми акцизного податку, що збільшує або зменшує податкові зобов’язання внаслідок виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах (додаток 6 до декларації). У верхньому куті розрахунку зазначається інформація щодо належності його до окремого розділу уточнюючої декларації.
Форма розрахунку суми акцизного податку, що збільшує або зменшує податкові зобов’язання внаслідок виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах передбачає зазначення фактично задекларованої у минулих звітних періодах суми податкового зобов’язання в розрізі конкретних видів підакцизних товарів і окремим рядком за аналогічним порядком визначаються виправлені суми податку, зазначені в уточнюючій декларації.
Також до уточнюючої декларації мають подаватись ті розділи, розрахунки та розшифровки, відповідно до яких платником акцизного податку складається уточнююча декларація.
У разі, якщо сталася помилка при заповненні додатків до декларації, яка не вплинула на правильність визначення показників декларації, виправити її найкраще шляхом подання уточнюючої декларації з відповідними додатками.
Отже, для виправлення помилки в декларації суб’єкт господарювання подає уточнюючий розрахунок за формою декларації, до якого подаються ті розділи, розрахунки та розшифровки, відповідно до яких платником акцизного податку складається уточнююча декларація.
Платник податку в одному уточнюючому розрахунку податкових зобов’язань з акцизного податку може виправити помилки лише однієї раніше поданої декларації.
У разі необхідності виправлення помилок, допущених у декількох податкових деклараціях, платнику акцизного податку необхідно подати уточнюючий розрахунок з відповідними додатками до кожної окремої декларації.
10. Куди подається заявка-розрахунок про потребу в марках акцизного податку, якщо місце обліку виробника не співпадає з місцем розташування виробництва?
Відповідь: Відповідно до пункту 3 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1251 підприємства-виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів щомісяця подають територіальному органу Міністерства доходів і зборів попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами, платіжний документ на перерахування плати за марки
з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення та звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці.
Згідно із пунктом 5 Положення на кожну марку наноситься, зокрема, індекс регіону України (згідно з додатком), що відповідає місцезнаходженню виробника продукції, позначений двома цифрами (для маркування вітчизняної продукції).
Крім того, статтею 93 Цивільного кодексу України визначено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Отже, підприємства-виробники алкогольних напоїв і тютюнових виробів подають попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами територіальному органу Міністерства доходів і зборів за місцезнаходженням виробника такої продукції.
ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві