БЕЗОПЛАТНА ПРАВОВА ДОПОМОГА
На виконання Закону України «Про безоплатну правову допомогу» від 02.06.2013 № 3460-VI (далі - Закон), який набрав чинності 9 липня 2011 року, безоплатну первинну правову допомогу надають усі органи виконавчої влади та місцевого самоврядування – з питань, що належать до їх компетенції, а також утворені відповідно до Закону органами місцевого самоврядування спеціалізовані установи та залучені ними фізичні і юридичні особи приватного права.
Безоплатна первинна правова допомога охоплює: надання правової інформації; надання консультацій і роз’яснень з правових питань; складання заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім процесуальних); надання допомоги в забезпеченні доступу осіб до безоплатної вторинної правової допомога та медіації.
Отримати таку допомогу має право кожен: звернутися за наданням зазначеної допомоги мають право не лише громадяни України, а й іноземні громадяни, особи без громадянства, біженці, тобто усі особи, які перебувають під юрисдикцією України.
При громадських приймальнях Головного та територіальних управлінь юстиції діють прямі телефонні лінії для громадян, які проживають у віддалених населених пунктах та не мають фізичної змоги безпосередньо звернутись для надання правової допомоги за місцезнаходженням приймальні.
Основною метою діяльності громадських приймалень є сприяння забезпеченню правового захисту конституційних прав, свобод та інтересів громадян органами виконавчої влади, належної реалізації Закону України «Про безоплатну правову допомогу». Діяльність громадських приймалень здійснюється згідно затверджених у встановленому порядку графіків.
Слід зазначити, що з 03.06.2013 запроваджено єдині графіки роботи громадських приймалень з надання безоплатної первинної правової допомоги та прямих телефонних ліній: щовівторка та щочетверга з 10:00 до 16:00.
До роботи в громадських приймальнях, відповідно до затверджених графіків, залучаються працівники управлінь юстиції, у тому числі спеціалісти відділів державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційних служб, відділів державної виконавчої служби, приватні та державні нотаріуси, а також, за умови згоди, спеціалісти місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ, організацій до розгляду питань, що належать до їх компетенції.
На сьогодні, прослідковується позитивна тенденція до збільшення кількісних показників наданих консультацій, що може свідчити про належну якість надання правової допомоги та зростання авторитету органів юстиції серед громадян щодо забезпечення цього напрямку роботи.
Громадські приймальні Головного та територіальних управлінь юстиції працюють у відповідності до порядків роботи громадських приймалень з надання безоплатної первинної правової допомоги, розроблених на виконання Закону України «Про безоплатну правову допомогу» від 02.06.2011 № 3460-ІV, наказу Міністерства юстиції України від 21.09.2011 № 3047/5 «Про затвердження порядку роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги».