НАЗК розробило посібник для керівників у публічній та приватній сферах
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) розробило «Посібник для керівника» – комплексний практичний документ із системної розбудови доброчесних та ефективних організацій у публічній і приватній сферах, а, отже, і всій країні.
Оскільки основу інституційного середовища у будь-якій сфері суспільного життя складають організації, їхні ефективність та управлінська культура значною мірою визначають рівень розвитку та потенціал суспільства.
Якщо система управління є достатньо зрілою для досягнення цілей організації, це усуває навіть причини для корупції. Незрілість систем управління є живильним середовищем для корупційних проявів.
Найбільший арсенал інструментів для розбудови доброчесної організації зосереджено в руках її керівника. Керівник має бути лідером у забезпеченні чесного і компетентного виконання службових обов’язків кожним працівником, відштовхуючись передусім від принципів та цінностей.
Керівник організації є відповідальним за розбудову доброчесності в організації, ефективність досягнення нею поставлених цілей. «Посібник для керівника» на основі Моделі рівнів зрілості системи доброчесності містить покрокові рекомендації для створення ефективної організації, від оцінки поточного рівня доброчесності і визначення місії та візії – до призначення антикорупційного уповноваженого, ідентифікації корупційних ризиків, затвердження програми доброчесності та забезпечення незалежності внутрішнього аудиту. Втілення цих заходів виводить управлінські процеси на новий рівень, перетворюючи їх з хаотичних, неорганізованих на чіткі та більш досконалі.
Важливо, що в документі стратегія доброчесності, заснована на адміністративних правилах і процедурах (комплаєнсі), доповнюється інструментами, основою яких є цінності. Відтак для керівника ефективної організації важливим є балансування правило- та ціннісно-орієнтованих стратегій доброчесності.
Кожен очільник державного органу, комунального чи приватного підприємства зацікавлений у втіленні рекомендацій Посібника, адже основна перевага розбудови доброчесної організації – це здатність убезпечувати її від кримінальних переслідувань, судових спорів, накладення санкцій та інших негативних наслідків за рахунок ефективного внутрішнього контролю та управління ризиками. Доброчесна організація апріорі є ефективною та має позитивну репутацію.
Окрім детального алгоритму побудови організації, заснованої на принципах доброчесності, кожна рекомендація в Посібнику супроводжується описом реальних фактів, наведенням статистики й зверненням до вдалих практик. Також документ містить корисні додатки, зокрема рекомендовані вимоги до уповноважених з доброчесності (з питань запобігання та виявлення корупції) – інституту, котрий забезпечує експертизу й координацію антикорупційної політики керівника організації.
Джерело: НАЗК