Історія друга: цікаві факти про вулиці й мости столиці
Ми продовжуємо публікувати серію матеріалів про дороги і мости столиці присвячену 75-річчю комунальної корпорації «Київатодор». Сьогодні – цікаві факти про вуличну мережу.
▪ Вулиця Володимирська – найстаріша у Києві.
Володимирська вулиця є найстарішою вулицею Києва – їй вже понад 1000 років. За часів Київської Русі цей відрізок дороги називали Мостом. Лише у 1930-х роках вулиця отримала свою назву, що збереглася до сьогодення.
Вже зараз Володимирська є однією із найважливіших вулиць центральної частини міста та однією із найпопулярніших серед туристів.
▪ Перший міст через Дніпро
За дослідженнями істориків уже в XII столітті було споруджено перший міст через Дніпро. Він був дерев’яним. Однак під час весняних паводків потоки води завдавали шкоди споруді. Тому міст доводилось поновлювати. Збудували переправу за часів Володимира Мономаха.
Першим капітальним – був Миколаївський ланцюговий міст (існував у 1853—1920 рр.).
Міст завдовжки 776 м і завширшки 16 м був одним із найбільших архітектурних досягнень свого часу. Срібна модель мосту (проєктний макет) була виставлена у Лондоні на Всесвітній виставці 1851 року. Освячення переправи збіглося з датою освячення пам'ятника князю Володимиру і відбулося 28 вересня (10 жовтня) 1853 року. Споруджували об’єкт за проєктом британського інженера Чарльза Віньйола (у деяких перекладах - Карл де Віньоля).
▪ Найстаріший міст
Петрівський залізничний міст збудовано 1917 року. Однак, через революційні події і громадянську війну споруда занепала і не використовувалася. Відновили переправу 1929 року.
У вересні 1941 року міст під час відходу червоної армії був зруйнований. Згодом, під час німецької окупації, його відновили. Наприкінці війни переправа знову була підірвана. Реконструйований 1945 року.
▪ Найдовший міст
Найдовшим мостом через Дніпро є міст ім. Патона. Відкритий 1953 року. Довжина споруди 1543 метри. Став першим у світі суцільнозварним мостом такої довжини. Отримав визнання Американської асоціації зварювання як унікальна зварна конструкція XX століття.
▪ Найдовша вулиця
Найдовшою вулицею Києва є Броварський проспект. Довжина близько 13 км. Раніше його називали Чернігівським шосе.
Проспект змінював назву 6 разів. Яких тільки варіантів не було! На початку XX століття – Маклаковський проспект, із 1920-х років – Броварське шосе, потім – проспект Першого Травня. Із 1940-х років – знову повернулися до назви Броварське шосе, а 1977 року шлях став проспектом 60-річчя Жовтня. Сучасну назву проспект остаточно отримав лише у 1993 році.
▪ Найкоротша вулиця
Поблизу станції метро «Арсенальна» розташований Інженерний провулок. Його довжина – трішки більше 60 метрів, обійти його можна за 10 секунд.
Це місце називають «вулицею трьох будинків», хоча лише один із них належить до провулку. Решта будинків є частинами вулиці Івана Мазепи. Провулок виник наприкінці ХІХ ст. під сучасною назвою і відтоді існує під цією назвою незмінно.
▪ Рекордна центральна вулиця
Найширшою центральною вулицею серед столиць Європи є Хрещатик – 75 метрів від будинку до будинку.
Раніше ділянка сучасного Хрещатика від Майдану Незалежності до Європейської площі мала назву «Перевісище». На думку дослідників, це було місце князівських полювань. Далі територія Хрещатика називалася «Євсейкова долина», «Піски», «Хрещата долина»...
Також це одна із найкоротших центральних вулиць серед європейських столиць. Довжина Хрещатика 1,3 км.
▪ Найбільша кількість розв’язок-кілець
Проспект Героїв Сталінграда має 5 кільцевих розв’язок. Дві з них – площі (площа Саньтяго де Чилі і площа Михайла Загороднього), ще одна – сквер «Оболонський сад». До речі, проспект проєктувався під назвами Набережна і Набережна Славутича.
Загалом на Оболоні 10 кільцевих розв’язок.
▪ Найвужча вулиця
Георгіївський провулок є найвужчою вулицею Києва – ширина проїжджої частини всього 5,4 метра. На початку вулиці знаходиться яскравий старовинний рожевий будинок. Пам’ятник архітектури в минулому використовували як прибутковий будинок, але сьогодні частина приміщень є житловими. Протяжність провулку всього 240 метрів.
На перетині Георгіївського провулку і вул. Рейтарської встановлено скульптуру «Їжачок в тумані».
▪ Найбільша вулично-дорожня мережа України
Комунальній корпорації «Київавтодор» – 75 років. У столиці 2330 вулиць протяжністю 1667 км. На балансі у корпорації 170 мостів і шляхопроводів, 830,7 км дощової каналізації, понад 70 000 опор освітлення. Працюють близько 4000 дорожників.
За інформацією Комунальної корпорації «Київавтодор» та матеріалами «Вечірнього Києва».